V rámci projektu Otevřená výzva jsme se rozhodli inovovat předmět Moderní technologie ve vzdělávání realizovaný na Fakultě pedagogické Západočeské univerzity v Plzni směrem od přednáškových a dílčích praktických aktivit k aktivitám projektovým. Motivujeme studenty k vytváření inovativních kreativních společensky prospěšných vzdělávacích projektů s využitím technologií. Projekty jsou zaměřeny (nejen) na podporu výuky na základních a středních školách. Realizovány budou také projekty určené pro vzdělávání dalších cílových skupin v širokém kontextu celoživotního vzdělávání. Díky finanční podpoře Otevřené výzvy si mohou studenti zakoupit drobný materiál případně drobné technické vybavení pro realizaci plánovaných projektů.
Naší snahou je naučit studenty týmové spolupráci, rozvíjet jejich kreativitu v používání technologií a plánování aktivit s ohledem na předmět a konkrétní cílovou skupinu žáků. Se stále sílícím trendem pronikání ICT do všech školních předmětů lze předpokládat významný dopad na změnu praxe, pokud budou učitelé opouštějící pedagogické fakulty digitálně gramotní a budou umět technologie ve výuce správně využívat, např. v i návaznosti na evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů DigCompEdu.
Zcela prakticky a projektově orientovaný předmět v oblasti informačních a komunikačních technologií na Fakultě pedagogické ZČU dosud chyběl. Inspirací jsou nám projekty realizované na Masarykově univerzitě v Brně v Kabinetu informačních studií a knihovnictví. Konkrétní projekty mají výhodu, že jejich uvedení do praxe poskytne studentům významnou zpětnou vazbu a propojí je s realitou života škol a žáků, dodá potřebné impulsy pro kvalitní reflexi učitelské profese. Studenti, kteří jsou v průběhu svého studia připravováni s využitím praktických projektů, mají pak významný náskok do vlastní učitelské praxe a vše se projeví zkvalitněním reflexe a smysluplnějšího zařazení aktivit s využitím technologií do výuky žáků.
Snažíme se o to, aby studenti získali skutečně praktickou zkušenost při realizaci náročnějších projektů s dlouhodobějším dopadem. Dopad projektu neovlivní jen studenty, kteří budou projekty přímo realizovat, ale i ostatní studenty vzhledem k tomu, že realizované projekty budou v rámci fakulty prezentovány a propagovány a i studenti, kteří si přímo nezapíšou daný předmět budou informováni o výstupech dílčích projektů a budou motivováni k tomu, aby výstupy využívali v rámci pedagogické praxe nebo i v osobním životě (dle charakteru projektu).
Lucie Rohlíková a Tomáš Průcha
Tento projekt byl podpořen v rámci projektu Otevřená výzva, kterou organizuje Otevřeno díky spolupráci s Nadačním fondem Abakus.