METODIKA
aneb stručný návod k předmětu, v jehož rámci realizují budoucí učitelé projekty s využitím technologií ve vzdělávání
Předmět: Moderní technologie ve vzdělávání
Seminář, 1 semestr, 2 hodiny týdně
Cílová skupina: studenti studijních programů zaměřených na vzdělávání, jakýkoli ročník
Předmět je veden v tandemu dvěma vyučujícími
Počet studentů: 30 – 50
Cílem předmětu je, aby se studenti seznámili s řadou inspirativních projektů využití technologií ve vzdělávání různých cílových skupin a sami pak individuálně nebo v týmu originální projekt realizovali.
V prvních hodinách předmětu jsou zváni tzv. inspirátoři, hosté, kteří studentům prezentují různé aktivity s využitím technologií, které se jim osvědčily v praxi. Cílem setkání s inspirátory je rozšířit studentům obzory a podnítit jejich uvažování nad využitím technologií ve vzdělávání v širším kontextu než jen v kontextu základního školství. Zváni jsou proto nejen učitelé, ale také lektoři z oblasti práce se seniory, akademičtí pracovníci, kteří realizují projekty využití technologií ve vzdělávání pro různé cílové skupiny na jiné univerzitě apod.
Již v prvním týdnu semestru je studentům nasdílena tabulka, do které mají během prvního měsíce semestru průběžně nasdílet základní návrh svého projektu – jeho název, krátkou anotaci a jména členů týmu. Rozhodovat se nemusí hned – mohou svůj záměr projektu vymyslet až pod vlivem prezentací inspirátorů. K záměru projektu dají vyučující předmětu stručnou zpětnou vazbu a studenti si pak založí portfolio v systému Mahara, kde záměr rozpracují více. Odkaz na portfolio studenti přidají do tabulky.
V prvních hodinách semestru je potřeba věnovat pozornost proškolení studentů v oblasti autorského zákona a ukázat jim možnosti, kde najít obrazové a další materiály s volnou nebo částečnou licencí (public domain, creative commons). Je to důležité, aby od samého začátku přípravy projektu studenti pracovali s materiály, které je možné bez problémů použít.
V jedné z prvních hodin je také potřeba věnovat pozornost kooperativnímu učení – vědomě rozvíjet komunikační dovednosti studentů a jejich schopnost týmové spolupráce. Osvědčuje se nechat studenty, aby vytvořili skupiny, dvojice nebo pracovali jednotlivě – zcela dle jejich chuti a zájmu. Spolupráci jednotlivých týmů vyučující průběžně monitorují a zasáhnou v případě problémů. Může se stát, že se některý z týmů rozpadne a plánovaný projekt nedokončí. Pro získání zápočtu pak členové tohoto týmu musejí zpracovat alternativní úkol po dohodě s vyučujícími.
Několik posledních hodin semestru (dle počtu projektových týmů) je věnováno prezentaci hotových projektů. Od poloviny semestru se týmy mohou zapisovat k datu prezentace, které jim vyhovuje.
Pro prezentaci jednotlivých projektů je vhodné vyhradit 10 minut na prezentaci a 10 minut na diskusi. Studenty vedeme k tomu, aby si poskytovali vzájemnou zpětnou vazbu. Prezentace jsou nahrávány a společně s výstupy práce jednotlivých týmů a portfolii jednotlivých projektů jsou poskytnuty komisi, která vybere a ocení stipendiem nejlepší projekty.
Pro každý projekt je rovněž vytvořena stránka na webovém portále studentskeprojekty.zcu.cz.
Studenti jsou na závěr semestru požádáni o poskytnutí zpětné vazby vyučujícím a vítány jsou náměty, jak realizaci předmětu zlepšit.